Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Projekt edukacyjny "Powietrze"

SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU SZKOLNEGO

„Powietrze”

realizowanego w roku szkolnym 2011/2012.

 

       Projekt  edukacyjny „Powietrze” miał charakter między przedmiotowy, który integrował wiedzę i umiejętności z biologii, chemii, fizyki, geografii i informatyki.

Projekt był realizowany od listopada 2011 r. do maja 2012r. W projekcie brało udział trzech nauczycieli i 14 uczniów gimnazjum.  Uczniowie zostali podzieleni  na dwu osobowe  grupy i  otrzymali przydział zadań do realizacji. Pod nadzorem nauczycieli gromadzili przygotowywali  i opracowywali materiały. Uczniowie doskonalili umiejętności korzystania  z różnorodnych źródeł informacji książek, czasopism i programów popularnonaukowych, Internetu.  Wyszukiwali, selekcjonowali, krytycznie oceniali i przetwarzali informacje wyszukane najczęściej w Internecie. Poszczególne grupy efekty swojej pracy przedstawili wykonując od 3 do 5 slajdów.  Na podsumowanie projektu została skonstruowania wspólna prezentacja w programie PowerPoint. Prezentacja ta została przedstawiona w maju  i omówiona przez dwie uczennice na forum wszystkich klas gimnazjum. Uczniowie realizując projekt określali skład powietrza i jego właściwości. Opracowali warstwy budujące atmosferę. Zapoznawali się z rodzajami i źródłami zanieczyszczeń powietrza, analizowali przyczyny ich powstawania oraz  skutki, a także wpływ zanieczyszczeń ma zdrowie człowieka. Wykazywali zależność między rozwojem cywilizacji, a występującymi zagrożeniami. Wymieniali zjawiska wpływające na stan powietrza . Analizowali związek przyczynowo skutkowy dotyczący zagrożeń wynikających z pogorszenia się klimatu.

Rozwijali postawę proekologiczną w stosunku do otaczającego środowiska uczestnicząc  w wycieczce edukacyjnej do Elektrowni Wodnej w Żydowie. Poznali zasadę działania elektrowni, leżącej między dwoma  jeziorami Kamienne i Kwiecko.

Wyjazd ten przekonał uczniów, że woda jest źródłem alternatywnej energii. Zwiedzili także Zespół Szkół Leśnych w Warcinie, co pozwoliło uczniom na zapoznanie się z historią kompleksu pałacowego, obejrzenie eksponatów przedstawiających florę i faunę charakterystycznych dla okolicznych lasów, zabytkowy sprzęt leśniczy  oraz ośrodek rehabilitacji ptaków drapieżnych.

Ocena uczniów za realizację projektu została dokonywana przez nauczycieli koordynujących, w trakcie jego realizacji. Oceny prezentacji i produktu końcowego  oceniono wg kryteriów zawartych w załączniku projektu, a stopnie za realizacje projektu wpisano  do dziennika lekcyjnego.

Prezentacja "Powietrze"

 

Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego realizowanego w Gimnazjum w Łubnie
w roku szkolnym 2011/2012

„Starożytność odległa a jednak ciągle bliska – antyczne korzenie Europy”

Projekt edukacyjny został opracowany przez zespół w składzie: Irena Maciejasz, Justyna Wrońska, Małgorzata Kapiszka i Zbigniew Burek.

Podstawowe źródło informacji i punkt wyjścia do rozważań stanowiła „Mitologia Greków i Rzymian” Jana Parandowskiego.

Zadania projektu dotyczyły zagadnień z zakresu edukacji polonistycznej, historycznej i plastycznej. Interdyscyplinarny charakter miał wyposażyć ucznia w wiedzę, która pozwoli mu zrozumieć świat i zwrócić jego uwagę na wzajemne przenikanie się treści nauczania poszczególnych przedmiotów.

Realizacji projektu przyświecały dwa główne cele. Przede wszystkim chodziło o wskazanie związków pomiędzy starożytnością a współczesnymi czasami. Poza tym  zadania miały rozbudzić w uczniach świadomość, że kultury krajów europejskich mają wiele wspólnego i wynika to z rozległych wpływów kultury Greków i Rzymian w minionych wiekach.

Zadania adresowane były przede wszystkim do uczniów klasy II gimnazjum oraz chętnych uczniów z klas I i III gimnazjum. Po zapoznaniu się z celami projektu uczniowie przystąpili do realizacji poszczególnych zadań. Zgodnie z założeniami projektu rozpoczęto jego realizację we wrześniu 2011r., zakończono w czerwcu 2012r.

Realizację projektu rozpoczęliśmy od wyjazdu do Biskupina na XVII Festyn Archeologiczny – „Grecja- narodziny Europy”. Uczniowie mogli podziwiać walki hoplitów i ich uzbrojenie prezentowane przez grupę „Koryvantes Hoplites” z Aten. Następnie obejrzeli prezentację przygotowaną przez Studencki Teatr Amatorski „Sfinga” dotyczącą istoty starożytnego teatru. Obserwowali też walki zapaśnicze w wiosce olimpijskiej i w nich uczestniczyli. Uczniowie mogli podziwiać fryzury grackich elegantek oraz ceremonię ślubną starożytnych Greków. Była to doskonała okazja do wysłuchania starogreckich pieśni, skosztowania typowych dla Greków potraw, wykonania biżuterii czy glinianych garnków.

Uczniowie klasy I i II gimnazjum w ramach zajęć z plastyki przygotowali referaty. Chłopcy zaprezentowali temat: Starożytni Grecy miłujący piękno i harmonię, a dziewczęta: Realizm sztuki antycznego imperium.

W ramach kolejnego zadania chętni uczniowie tworzący grupy w I i III gimnazjum zaprezentowali genezę antycznego teatru wykonując gazetkę w klasie.

W listopadzie uczniowie przystąpili do konkursu plastycznego  „Greccy bogowie”. Musieli namalować suchą pastelą wybranego boga lub boginię. Najlepsze prace zostały nagrodzone przez komisję, a następnie zaprezentowane w trakcie konkursu literacko – historycznego: Wielki twórca i jego dzieło – Jan Parandowski „Mitologia Greków i Rzymian”.

W ramach lekcji historii uczestnicy projektu wykonali gazetkę prezentującą sport w starożytności oraz przygotowali referaty dotyczące trzech wielkich wojen w świecie Greków i Rzymian, tj. wojny trojańskiej, peloponeskiej oraz wojny Greków z Persami.

Kolejny punkt projektu zakładał prezentację  mitu. To zadanie wykonali uczniowie klasy II gimnazjum, którzy zaprezentowali treść wybranego mitu w dowolnej formie. Najciekawsze prace łączyły ustne opowiadanie z prezentacją odpowiednich ilustracji.

Mitologia jest bogatym źródłem wzorców zachowań. Rozmowy dotyczące tej kwestii toczyli uczniowie klas I i III gimnazjum. Była to doskonała okazja do doskonalenia trudnej sztuki dyskusji, którą poprzedziła lektura losów Odyseusza powracającego do domu spod Troi.

Treści i klimat mitologicznych opowieści doskonale oddają współczesne ekranizacje najpopularniejszych mitów. W związku z tym uczestnicy projektu obejrzeli film pt. „Helena Trojańska”, który ukazywał wydarzenia od historii słynnego jabłka Eris do zakończenia wojny trojańskiej. Wcielając się w rolę widza uczniowie mieli okazję utrwalenia posiadanych już wiadomości.

W ramach spotkań z teatrem uczniowie klasy II przygotowali podczas zajęć artystycznych przedstawienie o jabłku niezgody. Zaprezentowali je w maju podczas konkursu literacko – historycznego: Wielki twórca i jego dzieło – Jan Parandowski „Mitologia Greków i Rzymian”.

Przedostatni punkt projektu zakładał udział uczniów w międzyszkolnym  konkursie pod  hasłem „Wielki twórca i jego dzieło – Jan Parandowski Mitologia Greków i Rzymian”.  Obowiązkowo wzięli w nim udział uczniowie kl. II gimnazjum oraz chętni z klasy I i III. Konkurs stworzył możliwość zaprezentowania wiadomości o utworze, jego twórcy, umiejętności recytatorskich oraz do rywalizacji z uczniami z innych szkół.

Wycieczka na południe Polski do Krakowa i Częstochowy stanowiła okazję do poszukiwań antycznych korzeni. Uczniowie zwiedzając Wawel i Sukiennice odnaleźli cechy antyczne w renesansowej architekturze stołecznego niegdyś Krakowa. Podziwiając obrazy Henryka Siemiradzkiego, będąc w galerii w Sukiennicach wskazali antyczne motywy w malarstwie polskim. Sceny antyczne i biblijne na arrasach wawelskich umożliwiły inne spojrzenie na mitologię. Natomiast spotkanie piłkarskiej reprezentacji Holandii oraz przejazd wokół stadionu Wisły stały się pretekstem do pogadanki traktującej o antycznych korzeniach współczesnego sportu.

Uczniowie gimnazjum zrealizowali wszystkie zadania ujęte w harmonogramie. Wykazali się zaangażowaniem, umiejętnością odpowiedniego wykorzystania zebranych informacji oraz posiadanej wiedzy. Rozwijali umiejętność współpracy w grupie, prezentowania własnych prac oraz dokonania samooceny.